
201 På besøk hos Hardraade Vikingskipsforening
Det nærmer seg sjøsetting av vikingskipet på Sundvollstranda.

Derfor passet det fint at Seniorforeningen ved Kartverket inviterte medlemmer til et besøk for å se og høre om byggingen av skipet. En del var sporty og syklet, andre kjørte bil. Det var påmeldt 24, men det møtte 26.

Vi ble møtt av Knut Grande, som er en av ildsjelene bak prosjektet. Han fortalte om de forskjellige gruppene som jobber med skipet. De fleste som hjelper til er amatører og frivillige, men noen er profesjonelle innen sine yrker.
Blant det Knut snakket om var runesteinene som står ved inngangen til området. Ute på Ulvøya, som ligger i Steinsfjorden nær Sundvollstranda, finnes ringeriksstein som ble brukt til runesteiner for tusen år siden. Steinen ble dannet for 425 millioner år siden. Mer om dette kan du lese i Heftet Ringerike som kommer ut i slutten av oktober.
Etter en del innledende informasjon var vi klar for å se skipet.

Stammen på et tre ligger på dørken, en kvist står opp og skal være støttebein for masta til råseilet.

Torsdag er felles arbeidsdag, og det ble jobbet flere steder på og utenfor skipet. Mat trengs også for dagens skipsbyggere, og Knut sa at Sundvolden hotel har sponset dem med mat hver torsdag, unntatt i ferier.

Da vi kom til skipet fortalte Knut flere detaljer om det. Som at det skal være fem tonn stein i bunnen på skipet, at masta blir 13,5 meter høy, at råseilet blir på 100 kvm, at de hittil har brukt 112 500 dugnadstimer. Og at masta må senkes og råseilet tas ned hver gang de skal under Sundøyabrua, noe som tar 3-4 timer hver gang. -Vi skal nok ikke under brua så veldig mange ganger, sa Knut. Årene skal stikkes gjennom hull som i båtsiden. Hullet skal ikke bli større enn den tykkeste delen på åra, og dermed er den sikret så den ikke kan gli ut av hullet.

En klemme lik det vikingene brukte da de bygda båter. Det svarte på toppen er fra tanna til en bardehval.
Sjøsettingen skal være lørdag 30. august ved brygga der Dronning Tyra ligger. Skipet må fraktes dit med bil. Jernbaneskinner og sviller er innkjøpt, og på de skal skipet føres ut i fjorden. Men skipet er ikke klart til bruk enda, så det må på land igjen så de kan fortsette arbeidet. I tillegg er det mange sertifiseringer som må være i orden før skipet kan brukes kommersielt.
Skipet skal ligge på land gjennom vintrene, ellers kan det ta skade av isen.

Det var kraftig vind ute så det var godt å komme inn i det gamle, vesle huset som hører til Hole historielag. Her snakket Knut mer om klær fra vikingtiden og om seilet.

En miniutgave av råseilet som er 100 kvm

Knut fortalte om skoleklasser som har vært på besøk. Ofte er særlig guttene ganske «kjekke» og viser liten interesse for det de får se. Men så er det noen ganger det skjer noe med en av disse kjekkasene, slik som Knut fortalte om. Grunnen var så enkelt som en tråd som skulle lages på en spesiell måte. Gutten var med, og han fikk det til. Kort fortalt endte det med at gutten forandret sin væremåte helt, til glede for lærerne, og sikkert foreldrene.


Gjenstander og redskap som er lagd av båtbyggerne.

Vi avsluttet et interessant og lærerikt besøk med grilling av pølser og hyggelig samvær.
Vil du vite mer om Hardraade kan du lese her: https://www.hardraade.com/