Blog Layout

Du må tidlig opp om morran

Per Martin Haakenstad • jul. 25, 2022

Sol i bygda, tåke på Krokskogen

Skal en tur på skauen for å sjekke hvordan hytta har blitt etter en runde med beising. Tenkte å dra etter frokost, men våkner litt over fem. Drøyer litt før jeg står opp, men det blir vondter her og der av å ligge så jeg står opp. Er ikke sulten enda, smører heller med meg tre skiver og kommer meg av sted. Sola skinner i bygda, men jeg ser at tåka henger over Krokskogen. Jeg begynner å gå fra Kleivstua litt over sju, og går stien innover til hytta.

Det er ikke så ofte jeg går denne stien nå, men jeg har gått den mange ganger før, både på ski og til fots. Husker tilbake til det var utenlandske gjester på Kleivstua på vinteren (på 60-tallet). Da gikk de ofte på ski innover til Sørsetra. Den gangen var det mer skau rundt løypa enn det er nå, og mer uoversiktlig. Hvis vi var flere når vi gikk på ski oppover bakkene her, hadde vi en som gikk foran og holdt utkikk og varslet når noen kommer nedover. Vi kunne se på lang avstand at det ikke var nordmenn født med ski på beina som kom skjenende nedover bakkene. Utkikksposten ropte da ut: Danskene kommer! Da var det bare å hive seg ut av løypa så fort som mulig for å unngå kræsj.

I dag er det heldigvis ikke vinter, men tåke som møter meg på stien innover. Det duskregner litt av den, og vått gress og strå gjør at buksebeina snart også er våte.

Snart er jeg framme ved hytta, det synes at den er nybeiset og at vinduer og vindskier er nymalte.

Nå kjenner jeg det er greit å få fram nistepakka, det smaker bedre med tre skiver nå enn hjemme. Jeg har en haug med rester etter hogsten liggende klar for kapping, kløyving og pakking før det blir ved. Skal jeg gå i gang med det? Nei, det er søndag morgen og klokka er snart åtte. Det er vel greit å la motorsaga ligge da. Det frister mer med en tur i området, må se etter både multer og blåbær. Turen går i retning Nordsetra, må opp hit og få litt utsyn over Krokskogen selv om det er tåkete. Det står en traktorhenger her med fine, slitte farger på.

Jeg har gått denne turen mange ganger, men det er alltid noe nytt å se. Avhengig av årstiden er variasjonen i fargene store. Skogen her har ikke hatt besøk av noen med motorsag på mange år, mulig den er vernet som urskog for alt jeg vet. Det ligger store velta trær rundt omkring, og jeg må klatre både over og under noen for å komme fram. Men det er grønt og frodig her med flotte bregner og andre grønne vekster. Ingen gaupe å se i hula i dag. Kommer aldri å oppleve det heller, men har en følelse av at dette er stedet den holder til. Men jeg vet ikke om det er gaupe her.

Vel oppe den bratte kneika med stien som er skjult av bregner, møter det meg noen vakre blomster. Blekmarihand etter mine kunnskaper, andre mener det er flekkmarihand. Uansett, flotte er de. Myra her er også fin. Det er ferske spor etter elg og det er bra med multer. Finner ei grein på et tre og henger fra meg sekk og kamera, her må det plukkes.

Det er myr og bløtt her, men jeg går alltid rundt så stille jeg kan. Det kan jo plutselig komme en elg, det har skjedd et par ganger før og er en flott opplevelse. Ikke lett å få fanget på kamera for bare en liten bevegelse kan være nok til å skremme elgen.

Etter hvert rusler jeg videre og nye eksemplarer av blekmarihand dukker opp. På neste myr er det mye multe, så jeg må fram med boksen igjen. Snart er den full, det ble to små glass syltetøy da jeg kom hjem. Det er mye blåbær her også, men jeg har ikke bærplukker, så da lar jeg bærene stå til neste gang jeg skal hit.

Jeg finner snart ut at det er makroobjektivet som passer best å bruke i dag. Det er så mye smått og nært som må foreviges. Ikke visste jeg at det finnes albinoer blant tyttebæra.

Det er mange edderkoppnett å se så tidlig på morran. I ett av dem er det et insekt som kjemper for livet. Det har satt seg fast og edderkoppen er i gang med å dra til seg byttet. Interessant å følge med på. En annen type edderkopp kommer også.

Her er noen andre inntrykk fra turen - du får nyte dem.

To trær av ulik avstamning tar seg av hverandre.

Tåka letter etter hvert og sola kommer fram. Det begynner å bli varmt og det er på tide å komme seg hjemover. Jeg beholder genseren på fordi jeg skal gjennom noe tett skau og da er genseren beskyttende. Men jammen var det varmt da jeg var tilbake til Nordsetra. Tåka har lettet og utsikten fra hytta er fin nå. Det er litt fint på hogstfeltet på stien mot Kleivstua også.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen