Blog Layout

Sommer på Krokskogen

Per Martin Haakenstad • jun. 25, 2023

Det er tid for ei overnatting på hytta på Krokskogen. Er det mye mygg og andre insekter, eller kan jeg gå tur uten å plages av disse?

Det blir kveld før jeg er på plass på hytta, spiste middag hjemme før jeg dro. Like før Nordsetertjernet ser jeg et rådyr i skogkanten, det står stille og ser på meg. Jeg stopper bilen og får noen bilder, men de blir ikke bra nok for meg. Uansett er det en fin naturopplevelse.

Fra bilen og opp til hytta merker jeg ikke noe til myggen, men det blåser friskt og det gjør nok sitt. Inne i den gamle tømmerhytta er det behagelig temperatur, selv om det har vært veldig varmt den siste tida. Jeg setter opp dører og vinduer så det blir luftet effektivt.

Etter skogen rundt hytta ble hogd for et par år siden, har hytta blitt mye mer utsatt for vind. Det er fordeler og ulemper. Fordelen er bl.a. at myggen blåser vekk, men vinden fører også til at det alltid «trekker» rundt hytta.

En øl i solnedgangen på Nordsetra?

Jeg vurderer om jeg skal ta med meg en øl og se solnedgangen fra Nordsetra, men det blåser så mye at det ikke frister. Setter meg heller ved kjøkkenbordet med pilsen og ser på solnedgangen derfra. Hører litt på radioen og leser i ei bok. Har regnet litt de siste dagene, men det er fortsatt knusktørt i skogen. Derfor er det fint det er så varmt inne at jeg ikke trenger å fyre i ovnen. Heller ikke for å varme middag, for den spiste jeg jo hjemme. Boka er spennende og det nærmer seg midnatt før jeg får surret meg i seng.

Må opp en tur ved halvfire-tida, jeg ser det nærmer seg soloppgang. Vurderer om jeg skal hente kamera og ta noen bilder, men blir fort enig med meg selv i at det er bedre å sove mer. Heldigvis sovner jeg snart igjen, ute er det et yrende fugleliv med mye «skvaldring».

Hare til frokost

Frokost inntas omtrent som til vanlig tid hjemme, godt med noen rutiner. Utsikten er litt villere her enn hjemme, og snart ser jeg noe som rører seg på den andre siden av bekken. Jammen er det en hare som i sine sommerfarger har en litt morgenpuss. Jeg setter på telelinsa og går forsiktig ut på verandaen. Selv om jeg er veldig forsiktig, ser haren meg og sitter og ser mot meg. Jeg får tatt mine bilder og er fornøyd, og morgengjesten sitter der under hele frokosten.

Jeg bruker alltid lang bukse og jaktstøvler når jeg går tur på skauen, da er jeg godt beskyttet mot både orm og insekter. Det blir varmt, men sånn er det. Smører meg godt med solskrem både i ansiktet og på armene, det skal bli sol og varmt i dag også. Fyller opp ei flaske med vann og er snart klar. Men først slår jeg på «stedstjenester» på telefon. Da kan jeg bruke en app så jeg ser etterpå hvor og hvor langt jeg har gått tur, jeg kan bruke appen «Hvor» for å finne fram på kartet hvis jeg går meg bort, og jeg har kontakt med 113 direkte med appen Hjelp 113 hvis noe skulle skje meg.

Hvor skal jeg gå?

Det er fredag, men det er vanligvis ikke mye folk å møte på inne på skauen. Jeg velger å gå til Kongens utsikt først, og starter kl 08.30. Har bare på meg ei tynn trøye, men kjenner snart at det er kaldere i skyggen. Snur og henter ei tynn jakka, trenger den til sola varmer litt mer. Passerer et hogstfelt nær hytta og ser at nye trær vokser opp.

I bunn av bakkene opp mot Kongens utsikt har jeg fått opp varmen, jakka blir hengt utenpå sekken. Jeg velger stien uten steiner, den er ikke så bratt heller. På toppen av en bakken er det muligheter for en hvil ved en av Erland Røeds flotte bilder.

Trangt om plassen

En halvtime etter start fra hytta er jeg på Kongens utsikt. Der er det tre hengekøyer som er hengt opp mellom noen trær, og det soves kan jeg høre.

Kongens utsikt

Det er klart og fint vær så jeg benytter sjansen til noen bilder fra utsiktsplassen. Har vært her mange ganger, men må ha noen bilder hver gang, selv om jeg har en haug hjemme også. I dag blir det et bilde mot Trøgsle og det nye boligfeltet som er planlagt der. På det neste bilde ser det ut som Røyse og Tyristrand går i ett, men Nordfjorden er jo mellom. Det siste bilde er mot Storøya og Røyse.

Står her og nyter utsikten en god stund, men det er tid for å komme seg videre. Har planer om å gå til Finneklaksetra og Sørsetra. Det soves fortsatt godt hos de i hengekøyene. De kan bare glede seg til utsikten når de våkner.

Jeg fortsetter på stien mot Finneflaksetra. Skimter ei myr på høyre side og svinger bortom den. Her blomster myrull, tyttebær og multer om hverandre. For et par år siden tok jeg den motsatte veien, en smal sti førte meg ned til vakre Abbortjern. Men nå rusler jeg videre på dagens tur. Kommer litt høyt i terrenget og nyter utsikten, eller i hvertfall litt av den mellom trærne.

Et stykke før Finneflaksetra kommer jeg til et hogstfelt. Der kan jeg se Tryvannstårnet og Midtskogen.

Og jeg går forbi et skikkelig mygghøl, litt myrvann som er et ypperlig tilholdsted for myggen.

På Flinneflaksetra kan jeg nyte utsikten alene, ikke et menneske å se så langt på turen. Det er rikt med blomster her så jeg knipser i vei.

På stien videre mot Sørsetra stopper jeg ned i bakken og ser meg bakover. Minnes et vinterbilde jeg har fra samme sted.

En prat med tømmerhøgger´n

Nærmer meg Sørsetra. Ikke så ofte jeg har gått her, men kjenner meg igjen. Hører lyden av ei motorsag, og da jeg kommer til ei hytta ser jeg han som lager lyden. Noen svære trær ligger på bakken, det samme gjør hauger med vedkubber. Synes det er noe kjent med tømmerhøgger´n, og da han skal ha pause for å fylle mer bensin, roper jeg på han. Og ganske riktig, det er Roar Langbråten som er i farta. Hytteeieren vil ha mer sol og mange trær skal felles, alt skal bli til ved. Tror neppe den blir kløyva med øks, det vil ta lang for tid og varm altfor mye. Har ikke snakket med Roar siden han hjalp meg med å felle noen trær ved hytta, så vi får oss en lang og hyggelig prat.

-Du skulle sett bikkja var aktiv på morran, sier han. I bilen har han harabikkja i bur. Utenfor hadde det kommet en hare, bare noen meter unna. -Trur du bikkja blei ivrig, ler Roar. Men den måtte nok bare sitte å se på haren, det er ikke tid for jakt på denslags nå.

Roar må komme videre på trefellinga, og jeg tenker å kjøpe meg noe drikke på Sørsetra. Men når jeg kommer dit er det stengt. Ja, ja det er ikke så langt tilbake til hytta. Langs stien ser jeg den ene fine blomsterenga etter den andre. Klokka er litt over tolv når jeg er tilbake til start. Tre og en halv time på tur og nærmere 11 kilometer å gå, Ble mange stopp, men det er en bra start på dagen.

Det er St.Hans-aften i dag og en sammenkomst er avtalt. På tide å pakke sakene og komme seg hjem til en velfortjent dusj. Blir ikke mange dagene til jeg er tilbake på hytta, klar for nye turer.

På andre siden av Nordsetertjernet ser jeg noe som rører seg i skogkanten når jeg kjører hjem. Plutselig kommer det et rådyr til syne. Jeg stopper og får tatt noen bilder, det er mye trær og greiner i veien, men bildene er bedre enn de jeg fikk i går. Jeg regner med det er det samme rådyret jeg så i går, og håper jeg vil treffe på det flere ganger utover, og før en jeger treffer på det til høsten.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen