Blog Layout

Samsjøen og Somdalskollen

Per Martin Haakenstad • aug. 08, 2021

-Har du vært på Somdalskollen, spurte noen meg. Det har jeg ikke, derfor gikk dagens tur dit. Bli med du også.

Før jeg begynner på turen til Somdalskollen skal jeg til Samsjøen. Fra Hønefoss har jeg fulgt E 16 til skiltet som viser veien til Samsjøen. Der fotograferte jeg et brudepar for mange år siden og synes det er så fint der. Har så vidt begynt på veien mot Samsjøen når jeg kikker mot Somdalsgårdene og ser det fine morgenlyset i de grønne åkrene, må ha et bilde her. Kommer til Samsjøen og jammen er det fint der i dag også, med spennende skyer og bra fotolys. Ved parkeringsplassen treffer jeg på et par, de har overnattet i bilen og nå sitter de og koser seg i morrasola med hver sin bok. For du kan låne deg bok her, det er satt opp ei kasse som er biblioteket.

Jeg kjører veien videre langs Samsjøen et stykke, vil ha noen bilder mot Somdalskollen. Det går visstnok an å kjøre rundt Samsjøen, det har ikke jeg tid til. Kjører du langt nok inn kommer du til Farmen-gården fra 2020. Jeg snur og kommer meg tilbake til Somdalen, i krysset hvor det er avkjøring til Kristins vei og Somma skytebane. Etter noen meter innover veien kjører jeg rett fram forbi den gamle skytterbanen, forbi et hus og snart kommer jeg til parkeringsplassen merket "Parkering Ti på topp". Herfra er det en grusvei du følger oppover ca 2,7 km. Når veien begynner å bikke ned mot noen hus, tar du veien litt til høyre. Så er det bare å traske videre oppover til du kommer til en slags rundkjøring. Her finner du skiltet "Bedriftsidretten ti på topp" og på ei grein henger symbolet for ti på topp turene - ei lita, rund treskive.

Og det er nå det snart begynner å bli bratt. Det tar ikke lang tid før svetten renner, heldigvis er jeg inne i skogen så det er ikke så mye sol her. Plutselig kommer det ei mot meg på vei nedover. Selvsagt stopper vi og slår av en prat. Hun sier at hun var tidlig på toppen i dag, litt før klokka ti. Og hun har ikke møtt andre enn meg. Jeg får vite at jeg har noe å glede meg til når jeg har kommet til toppen.

Når jeg kommer til stikrysset med skiltene Fjellsetra, Bygdeborgen og Skytterbane velger jeg Bygdeborgen. Stien er nesten gjengrodd med bregner og blåbærlyng før den blir brattere. Snart kommer jeg til Bygdeborgen på 560 m.o.h. Her er utsikten veldig bra og jeg kan se ned til der jeg har parkert bilen og videre mot Hallingby. Og jeg kan visstnok se Norefjell, Gaustatoppen og Blefjell. Men jeg må videre, videre oppover flere bratte bakker. Det er enkelt å finne stien hele veien, den er godt brukt og ti på topp-merket viser vei.

Endelig er jeg oppe på Somdalskollen 605 m.o.h., får litt sug i magen når jeg nærmer jeg kanten, det er langt ned. Og utsikten er stor og vid. Ikke vanskelig å forstå at Ringerike er en skogkommune, det er skog så langt jeg ser i alle retninger. Her kan jeg også se brannhytta på Fjøsvikfjellet. Det er sted jeg også skal besøke snart håper jeg. Jeg setter meg ned i blåbærlyngen, det er bare å forsyne seg. Blir et par brødskiver også og godt med vann, har svettet mye på vei opp hit.

Etter å ha sett meg mett på utsikten kommer jeg i gang igjen. Fortsetter på stien videre mot Fjellsetra, men må stoppe og plukke litt mer blåbær. Tyttebæra begynner å bli moden også. Det er så bratt ned denne stien at det er festet et tau å holde seg i. Vel nede er det så tett med bregner og gress at jeg nesten ikke ser hvor jeg skal gå. Plutselig glir jeg på en kvist og ligger rett ut i gresset. Kommer meg opp og fortsetter til jeg kommer til en slags traktorvei. Om litt er jeg tilbake til krysset med de tre skiltene, nå velger jeg skiltet til "Skytebane". Så går det nedover og nedover, men blir varm av det også. Underveis plukker jeg både villbringebær og mer blåbær.

Det er langt og kjedelig å gå på veien ned til bilen, så det er godt når jeg endelig er framme. Men det har vært en fin rundtur i et fint vær. Hvis du vil gå turen, anbefaler jeg fjellsko og lange bukser, hvis du ikke liker at småtrær, bregner, lyng og annet "klør" deg på leggene. Fra der skiltet "Bedriftsidretten ti på topp" sto og opp til toppen brukte jeg ca 40 minutter inkludert en del fotostopp. I følge Ti på topp-appen er turen ca 7,3 km tur/retur og tidsbruken er 2-2 1/2 time, men det er beregnet fra der du parkerer bilen. Har du ikke vært her før bør du kan en tur nå i høst.

Ønsker du å kjøpe noen bildene fra turen, ta kontakt.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen