Blog Layout

Siste sommerdag på Krokskogen?

Per Martin Haakenstad • sep. 05, 2021

Det har vært varmt de siste dagene. Det har jeg kjent på kroppen, både ved vedhogst og tur i terrenget. Nå sies det at dette er siste dag med sommervarme.

Jeg drar opp på hytta på Krokskogen for å være der i to dager. Kommer opp litt ut på dagen, det er så mye jeg må få ordnet før jeg drar. Det er første dag i september, men det er fortsatt sommertemperatur. Har igjen et tre å felle, det er angrepet av barkebiller. Fyrer opp motorsaga og treet faller akkurat der det skal. Motorsaga er gloheit og det er knusktørt, derfor setter jeg den fra meg på stein. Henter trillebåra og frakter veden til hoggestabben, innen jeg er ferdig er det svært godt og varmt. Men det er godt å kjenne at jeg har jobbet, og jammen ble det fem sekker ved. De får plass i den nye lagringsplassen jeg har bygget mellom gapahuken og uthuset.

Fysisk arbeid krever påfyll av mat så jeg finner fram "gasskomfyren", steikepanne og to lunsjkaker. Gjør det enkelt og legger dem på ei brødskive. En øl til maten smaker godt. Sola skinner og det er fortsatt varmt, jeg tar med kamera og rusler ned til Nordsetertjernet. Der er det to gutter som står og fisker, vet ikke om de har fått noe, men småfisken spretter villig ute på tjernet. Det er lite vann i tjernet og bekkene rundt er knusktørre eller med nesten bare stillestående vann.

Jeg fortsetter veien mot Kleivstua, men tar brått av rett gjennom skauen og kommer igjen på skiløypa. Nå har jeg flere hjortelusfluer på meg. Flua er plagsom så det gjelder å beskytte seg litt. Jeg bruker alltid lang bukse når jeg går i skauen, men jeg har gått uten skjorte et stykke, kjenner at det kiler på overkroppen av hjortelusflua som har satt seg. Den kryper oppover mot håret, det er der den liker seg best. Flua er ikke farlig, men blir du bitt så kan du risikere å klø i flere måneder. Derfor er det greit å holde den unna seg. I skauen her ligger det trær på kryss og tvers etter all snøen og vindværet i vinter. Jeg ser at det har vært store krefter i gang her, trær har knekt tvers av og det er mange rotvelt. Mye mat for barkebillene her.

Synes det er litt kaldt når jeg begynner å gå, men oppdager at jeg har litt mye klær med meg, så jeg går innom hytta med noe før jeg går mot kveldens mål, Nordsetra. Her har´n Anders Fekjær et utemøblement utenfor hytta. Utsikten er bra, det nærmer seg solnedgang, jeg tar opp en pils og koser meg i kveldssola. I ei hytte litt lenger bort er det ei dame som holder til. Hun har katt og lokker på den, høres ut som det tar tid å få den inn.

Sola har gått ned, ølboksen er tom og jeg går tilbake til hytta for å høre på landskampen i fotball. Så snart den er ferdig kryper jeg til køys på hemsen og sovner straks. Og der sover jeg i ett helt til halvsju neste morgen. Uvant mange timer å sove for meg, men jeg sover ekstra godt på hytta.

Frokost må jeg ha og skal fyre opp "gasskomfyren" for å varme tevann, men noe har låst seg og det er umulig å få gassboksen til å sitte fast. Jeg gidder å fyre på kjøkkenovnen for å få varmt tevann, det er en vane med en tekopp til frokost. Etter frokost har jeg tenkt å gå en tur til Kongens utsikt. På veien dit har jeg med to krakker ned til bilen, de skal kastes. Når jeg nærmer meg bilen, hører jeg noen som snakker. Det er´n Ola Solheim og han Svein Falch som har seg en prat. Ola skal fortsette arbeidet sitt med å tynne, eller regulere som han sier, i skauen til Hornemann. Han holdt på med det da jeg var på hytta for ei uke siden også. Svein er ute på sin daglige tur. Vi har mye å fortelle hverandre, tida går og jeg finner ut at jeg må spise før jeg går tur.

Etter tre skiver og ei pære er jeg klar for fysisk innsats. Det er varmt å gå, godt over 20 grader i skyggen. Som nevnt går jeg alltid i lang bukse når jeg er på skautur, og da blir det ekstra varmt i dag. Nå følger jeg stien mot Kleivstua til jeg kommer på veien som går mot Kongens utsikt. Det er høgd mye på denne strekningen og jeg kjenner meg nesten ikke igjen. Vi har hatt hytte på Krokskogen i mange år og jeg har gått her mange ganger, men det er så forandret etter det er hogd. Husker da vi gikk opp bakkene fra Kleivstua mot hytta på vinteren, de var bratte og uoversiktlige. På den tiden var det turister fra mange land på Kleivstua og de gikk på ski, de fleste hadde dårlige skiferdigheter. Så da vi gikk oppover bakkene hadde vi alltid en som gikk først for å se om det kom noen nedover bakkene på ski. -Nå kommer danskene, ble det varslet. Da var det bare å kaste seg ut til sida og håpe det gikk bra. Når det ikke var snø på flabergene (steinene) var det som regel vått og glatt, måtte passe oss så vi ikke sklei og datt. I dag er det så tørt her at det støver. Husker også at det var en hoppbakke her, Kleivbakken. Men den ble mindre og mindre brukt og det grodde igjen rundt den. Nå finnes det vel knapt nok noe igjen av den.

Jeg går stien mot utsikten der det er skiltet at det er minst stein. Der det vanligvis er litt gjørmete er det nå helt hardt og tørt. Flere steder er bakken så nedtråkket og tørr at røtter lager et mønster mange steder. På utsikten kommer jeg i prat med et par. De bor ved Trondheim, men har hatt campinghytte på Nes camping siden i fjor. De er nysgjerrige på turmulighet og hva som er hvor. Jeg peker og forklarer så godt jeg kan. På vei tilbake går jeg mot Finneflakseter, det er fullt av blåbær langs stien så det blir mange stopp. Når jeg kommer bort på veien til hytta til Hornemann, er veien nesten sperret flere steder av trær som har veltet. Her må de nok fram med motorsaga og rydde før de kan kjøre med bil eller traktor. Jeg tar av stien mot det jeg tror er Abbortjern, men skjønner snart at jeg har kommet på stien mot Finneflaksetra. Så langt har ikke jeg tenkt å gå i dag. Finner fram appen HVOR på telefonen for å se hvor jeg er i forhold til Abbortjern og skjærer gjennom bringebærkjerr, tørrkvist og ned en bratt skråning og kommer ned til tjernet.

Det er lite vann her også og tørt der det vanligvis er myrete. Stopper for å spise litt blåbær og se på de fine vannliljebladene før jeg går videre mot Kleivstua igjen. Kommer rundt en sving og møter på noen krøttere som står midt i veien og glaner på meg. Jeg nærmer meg dem forsiktig, ikke godt å vite hvordan de reagerer på folk. Smyger meg forbi to ungdyr mens jeg er klar til å løpe til skogs hvis de angriper meg. Den siste kua står tvers over midt i veien, jeg velger å gå en runde inn i skauen for å komme forbi. Tenker jeg skal ta turen opp mot Nordsetra videre, men går den vanlige stien tilbake til hytta. Har gått langt nok i varmen i dag. I skauen langs stien ser jeg noen som har lagd seg en plass med to stokker å sitte på samt bålplass. Håper de ikke bruker en nå som det er så knusktørt.

På vei hjem i bilen føler jeg at jeg klør alle steder av hjortelusfluer, da er det ekstra godt å få en dusj når jeg er hjemme.

Ønsker du å kjøpe noen av bildene så ta kontakt.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen