212 Høstlige dager på Ringerike

Per Martin Haakenstad • 28. september 2025

Det har vært ei travel høstuke.

Det har vært ei travel høstuke.

Det er tynnet i naboskauen på hytta, og jeg fikk trærne til ved. Mye jobb med å kviste alt sammen og samle i en haug. Med god hjelp fra Anders Fekjær og traktoren fikk vi kjørt veden opp til hytta. Så var det bare å begynne å kappe, kløyve og pakke den. Joda, veden varmer mange ganger før den kommer i ovnen også.

For å være mest mulig effektiv overnattet jeg på hytta. Og effektivt ble det torsdag morgen. Da møtte jeg snekkeren på Kleivstua klokka åtte. Han skulle skifte et vindu på kjøkkenet. Tåka lå like ved Kleivstua, men ved hytta hadde jeg fått med meg en nydelig soloppgang.

Vindu hadde heldigvis Anders kjørt opp på traktoren sammen med veden. Snekkeren gikk løs på det gamle, jeg pakket opp det nye, og snart var det på plass etter tilpasninger. Godt å få inn et vindu som lar seg åpne uten alt for mye strev.

Snekkeren reiste, og jeg fortsatte med vedhogsten. Etter å ha fylt opp 12 sekker ga jeg meg. Kroppen var sliten, og jeg sovnet tidlig den kvelden i godstolen hjemme.

Lørdag ble det et fotooppdrag i Loreåsen. Benyttet sjansen samtidig til å ta noen bilder av Herøya i det fine høstværet.

Søndag hadde jeg tenkt meg på Vikerfjell, men ifølge yr skulle det bli tåke. I stedet ble det en formiddagstur til Haug, Norderhov, Busund, Ask og til Tyristrand. Hadde med drona og tok noen bilder ved Busund. Beveren er ivrig i elveskråningen, og trærne den feller ligger på kryss og tvers.

Neste stopp ble gamle Skjærdalen på Tyristrand. Der er det også ei gammel jernbanebru som er verdt et besøk. Og ei fabrikkpipe som rager høyt til værs. Fint å se det er aktivitet i flere av lokalene på området. Det er planer om mere aktivitet, men det tar nok litt tid før det skjer. På taket på bygningen som ligger nærmest hovedveien er det godt dekket med solceller.

Noen gamle biler var det her også.

Og litt av hvert annet.

På Weholt ved Ask er det et gammelt hus jeg har ønsket å fotografere i lengre tid. Kjørte opp på gården og ringte på for å spørre om lov til å ta noen bilder. Men ingen svarte, så da tok jeg noen bilder.

Søndagens tur endte ved kirkeruinene på Stein gård. Kirken ble trolig bygget på siste halvdel av 1100-tallet. Wikipedia sier dette: Stein kirkeruin er en ruin etter en langkirke bygget med lokal stein i middelalderen. Kirken sto på den gamle sagagården Stein i Hole kommune i Buskerud, og ligger kun få hundre meter fra den berømte Halvdanshaugen på Stein og Steinsvika naturreservat i Steinsfjorden. Kirkeruinen ble fredet i 1896.

Av Per Martin Haakenstad 14. juni 2026
Gamle biler og fint vær
Av Per Martin Haakenstad 9. juni 2026
Det ble noen kilometer gåing
Av Per Martin Haakenstad 8. juni 2026
Så er det en sånn dag igjen
Av Per Martin Haakenstad 6. juni 2026
Hva med en slik soloppgang ved hytta?
Av Per Martin Haakenstad 29. mai 2026
I steden for innetrening blir det utetrening på Vikerfjell i dag. 
Av Per Martin Haakenstad 25. mai 2026
Har ligget våken en stund og får ikke sove mer. Klokka har så vidt passert seks, jeg går en morrarunde i Hønefoss. Kjennes som jeg er oppe før fugger`n i dag.
Av Per Martin Haakenstad 23. mai 2026
Nå er det ei fin blomstringstid
Av Per Martin Haakenstad 10. mai 2026
I år er det 100 år siden Asbjørnsen og Moe møttes. Inger Angelika Nicolaysen ved museet fortalte litt om den to år lange prosessen det har vært å oppgradere Moe-minnet, og utstillingen som er tilegnet Asbjørnsen og Moe.
Av Per Martin Haakenstad 9. mai 2026
Ja, så ble det tradisjonell åpning med pølser og prosecco, eller alkoholfritt for kjørende, også i år på Kistefos.
Av Per Martin Haakenstad 4. mai 2026
Nydelige lam og vårgrønt