Bli med Jan Arvid opp i lufta

Per Martin Haakenstad • 6. juli 2021

Denne saken er hentet fra 2018

- Jeg setter stor pris på at jeg kan få utøve hobbyen min samtidig som jeg gjør noe nyttig, sier Jan Arvid Dolve.

Lang erfaring
Jeg har fått være med brannvaktfly fra Ringerike Motorflyklubb på den sørlige ruten. Pilot denne ettermiddagen er Jan Arvid Dolve fra Jevnaker. Han har hatt flysertifikat siden 2000 og har lang erfaring. -Det har blitt en seks hundre flytimer, sier han. -Har flydd mest brannvaktfly, men også noe privat. -Hittil i år har vi 158 timer flytid med brannvaktflyene og det er mange som får nyttige flytimer på denne måten.
Vært på service
LN-BDL er flyets betegnelse og har vært på hundretimers service i dag. Var en liten skade på den ene flapsen, som var klundrete å få skrudd på igjen. Henrik og Fredrik fra Air Service Vamrup Eggemoen står på, Jan Arvid har varslet til kontrollen i Røyken at vi skal ha avreise kl. 17.00. Skjønner snart at det rekker vi ikke, ny tid avtales. Her er sikkerheten i høysete, alt må være i orden før vi tar av.
Klar for avgang
Flyet er etter hvert klart og trekkes ut av hangaren. 150 liter fuel fylles på de to tankene i vingene. -Det skal holde til fire og en halv time flytid, og så regner vi en halv time til landingen. Alt er beregnet med gode marginer. -Sjekk, sjekk, sjekk. Han har funnet fram ei liste med punkter som må sjekkes før avgang. Også flapsen som ble reparert virker fortsatt som den skal, vi er klar.


Kommunikasjon

Uten kommunikasjon over radio med flykontrollen og andre etater skal vi ikke ta av. Og vi har ingen kommunikasjon, hverken med flykontrollen eller internt. Jan Arvid skrur på knotter, leter etter feil alle steder. Må ringe etter hjelp og så finner han en liten bryter som må vendes over i headsettene. Forsinket er vi endelig klare. Melding blir gitt til Notam (Notice to airman) om avgang, som blir klokken 18.40.

God utsikt

Vi takser bortover den flotte stripa på Eggemoen. Jeg blir informert om nødprosedyrer om noe går galt ved avgang og Jan Arvid ruser opp motoren. Å ta av med et lite propellfly er ikke akkurat det samme som et stort jetfly. Her merker vi at det humper og går, men så letter vi og stiger raskt over Jevnaker. Vender tilbake og setter snuta mot Sundvollen. Vi skal over Nordmarka mot Oslo, men tar en ekstra sving over området rundt Kleivstua. Jeg skal endelig få et flyfoto av hytta og området rundt. Det er paraglidere i lufta rundt Kleivstua, Jan Arvid følger nøye med på dem.


Stor trafikk

Vi kommer inn i området for innflygingen til Gardermoen. -Vår høyde er 4000 fot, de store flyene er der oppe på 17 000 fot, sier Jan Arvid. Det kommer meldinger på "flyspråket" hele tiden. -Her har jeg hele flyruta vår, sier Jan Arvid og peker på en iPad han har montert på stikka. Han må stadig kommunisere med kontrollen i Røyken om hvordan flytrafikken er.

Vi kommer til det sydligste punktet på ruta, like ved Holmestrand. Nå skal vi mot Kongsberg. Været er ikke det beste i den retningen. -Får se hvordan det blir oppover, det er ingen vits i å oppsøke de verste regnbygene med kraftig vind og dårlig sikt, mener Jan Arvid.

- Nei, vi tar ruta hjem til Eggemoen nå, sier Jan Arvid etter at vi har vært gjennom ei skikkelig skur. Jeg nyter synet av sola som truger seg gjennom regnskyene her oppe. Jan Arvid melder fra til kontrollen at vi avslutter ruta og hva han observert. -Men vi holder kontakten med Røyken til vi er på Eggemoen, det er en trygghet i det, sier han.

Rømte kuer

Like før avgang ringte en bonde fra Jevnaker. Han savnet både kuer og kalver som hadde rømt fra et beite, og de fant dem ikke igjen. Jan Arvid lovte at vi skulle ta en sveip over Veståsen på returen, kanskje vi kunne se dem fra lufta. I den høyden og hastigheten vi måtte holde var det dessverre ikke lett å se noen dyr.

Planlegging

- Det er mye som må forberedes før flyet er klar til avgang, sier Jan Arvid. -Vi må sende flyrute, sjekke værforholdene på ruta, sjekke skogbrannindeksen og føre logger. Flyet skal tankes opp og sjekkes. Tilbake igjen må det rapporteres til brannvesenet.

Forebygger skader

- Jeg setter stor pris på at jeg kan få utøve hobbyen min samtidig som jeg gjør noe nyttig, sier Jan Arvid. Han har sett mange skogbranner fra flyet og fått varslet tidlig. -Hvis jeg oppdager en brann blir det hektisk. Beskjed skal gis til brannvesen, jeg må oppgi riktig kartreferanse, se etter hvor det er vann til slukking og se vindretningen så de får begynt å slukke fra riktig sted. Da er det greit å ha med co-pilot som kan hjelpe til litt.

Det er kommunene på de to rutene som spleiser på utgiftene til brannovervåkingen. De dekker driftsutgiftene og noe vedlikeholdsutgifter. Pilotene flyr gratis, men opparbeider seg mye og nyttig erfaring som er kjekt å ha med hvis de vil utdanne seg til kommersielle piloter.

Etter en runde på halvannen time er vi tilbake på Eggemoen. Jan Arvid har rapportarbeid og annet å gjøre. Heldigvis observerte vi ingen branner på denne turen. Jeg kan glede meg over en flott tur med utsikt over store deler av Østlandet.


Av Per Martin Haakenstad 10. juni 2025
Har du ikke vært i Oppenåsen før?
Av Per Martin Haakenstad 8. juni 2025
Er det ikke på tide med en tur til Gullerudmarka?
Av Per Martin Haakenstad 1. juni 2025
Du så kanskje serien om Nerdrum-familien på NRK?
Av Per Martin Haakenstad 30. mai 2025
I følge værmeldingen skal det bli fint vær et par dager.
Av Per Martin Haakenstad 24. mai 2025
En viktig festning i forsvaret av Norge
Av Per Martin Haakenstad 4. mai 2025
Fartsfylt helg på Eriksplassen
Av Per Martin Haakenstad 27. april 2025
Det er litt ledig plass i pensjonistkalenderen, og jeg benytter anledningen til en overnatting på hytta.
Av Per Martin Haakenstad 26. april 2025
Endelig fikk jeg mulighet til å besøke Roseslottet.
Av Per Martin Haakenstad 21. april 2025
Jeg har vært her en gang før.
Av Per Martin Haakenstad 17. april 2025
Tåke i bygda, tåke på skauen
Flere innlegg