Blog Layout

Sommer på Krokskogen

Per Martin Haakenstad • jul. 09, 2021

Det er så grønt og vakkert

Det var mange trær på hyttetomta som ga tapt for snø og vind i vinter og alt er kappet og kløyva til ved. Unntatt ett tre sto igjen, ei bjørk med rotvelt hvor treet sto i bue. Det overlot jeg til´n Roar, han vet og kan alt om felling av trær. For noen dager siden kom det en sms om at nå var bjørka lagt ned, dermed kunne jeg kløyve det og få enda mer ved.

Drar opp på formiddagen og har planlagt en overnatting. Det er godt og varmt, men jeg begynner å kløyve. Etter hvert forsvinner skjorta og buksa erstattes med en "hjemmelaga" shorts, ei bukse jeg har klipt av beina på. Ække så nøye her på skauen åssen jeg går kledd. Jeg har noen store kubber igjen og begynner å bli skikkelig varm. Det er noe som også frister mygg og ikke minst knott til å besøke meg. Den jævla knotten er verst, men heldigvis er det litt vind og det holder den litt unna. Men resten av kubbene får vente til i morgen.

Det begynner å skrike i tarmene, det er tid for et "herremåltid", to lunsjkaker på brødskive. Varmer dem i ei steikepanne på primusen. Enkelt og godt. Vurderer om jeg skal ta en øl i dag, men det blir en cola.

Ettermiddagen glir over til kveld og jeg tenker meg en tur opp på Nordsetra. Fyller opp sekken med fotoutstyr og håper på at det ikke er så mye mygg og knott der. Fuglene underholder meg med flotte sangtriller. Oppe på vollen er det heldigvis litt vind, så de plagsomme holder seg unna foreløpig. Jeg nyter stillheten og fuglesangen inntil mygg og knott setter inn noen storangrep og jeg må kapitulere. Det er godt å komme inn i hytta igjen. Kvelden avsluttes med semifinalen mellom England og Danmark. Ekstraomgangene hører jeg liggende i senga på hemsen og sovner før kampen er over.

Våkner tidlig neste morgen, det er overskyet ute så det haster ikke med å stå opp. Men før klokka er sju er jeg klar for en tur før frokost. Heldigvis blåser det så det er ikke så mye mygg og knott. Sjekker at "stedstjenester" er tilkoblet på telefon. Hvis det skjer meg noe på turen, bruker jeg appen 113 og da kan se mine koordinater og hvor jeg er. Ikke sikkert at jeg blir reddet med en gang, men sjansene er større. Kommer til noen myrer, ser ikke snurten av multer, hverken blomster eller kart. Går videre til neste myr og gjett om det er multe der! Men de er ikke modne enda, må nok vente minst ei uke. Spørs om det er noen igjen når jeg kommer tilbake hit senere. På myrene er det en blanding av myrull og multer, for et vakkert syn.

På vei tilbake til hytta tar jeg litt feil vei og roter meg inn på ei myr hvor det blir tettere og tettere med skog. Jeg skjønner hvor jeg er og vet at det ikke blir noe lettere å komme fram lenger foran. Jeg må opp i høyden, men opp dit er det farefullt å komme. Store steiner og store sprekker og kliss våt mose på steinene. Fort gjort å skli og sette fast eller knekke et bein. I så fall ligger jeg litt dårlig an, men jeg satser på at det går bra denne gangen også. Legger kameraene i sekken så jeg har begge hendene fri, det er best slik. Oppe på toppen av berget har jeg flott utsikt mot Gyrihaugen, det er så irrgrønt og vakkert nå i morrasola. Går forsiktig stien ned mot Nordsetra, det er glatt på steiner og røtter her. Stien er nesten gjengrodd av bregner og andre grønne vekster.

På Nordsetra må jeg sette meg ned litt og nyte de vakre fargene og fuglesangen. Rundt meg surrer det humler i sin iver etter å sjekke hver blomst for nektar. Tilbake på hytta smaker frokosten ekstra godt i dag synes jeg.

Har fortsatt igjen noen svære kubber jeg skal kløyve. Greit å bli ferdig med dem før sola varmer for mye, så jeg knerter dem med en gang. Stabler veden på en pall, flytter noen vedsekker inn i gapahuken og dekker all veden så godt jeg kan og håper på god vedtørk.

Har noen tjukke kvister jeg må kappe opp med motorsaga. Finner vedkrakken, legger dem oppi der og snart er de kappet og kløvd. Blir vâr at det står noen nær meg og ser at n´Roar har kommet bortom. Han skal opp på Nordsetra og kappe ned noen trær for ei dame som bor i ei hytte der i sommer. Hun trenger mer luft og lys rundt seg. Vi tar en prat om at naboen skal felle mye av skogen nær hytta mi og faren for at det kan blåse trær på hytta. Vi tror at Roar må hjelpe meg med å få ned de mest utsatte trærne, men vi får vente og se hvordan det går. Og mere hogst blir mere arbeid og mere ved.

Før jeg reiser hjem kjører jeg inn til Sørsetra. Der treffer jeg Odd Thrana, han rydder og ordner før det skal være visning der søndag. Sørsetra skal jo selges. Jeg henter bøkene mine jeg har hatt til salgs der og vi slår av en hyggelig prat. I et stort fuglebur på tunet fyker det 4-5 hakkespetter ut og inn. -Mora lærer unga sine hvordan de skal oppføre seg i fugleverden, sier Odd. Jeg finner fram kamera og skal ta noen bilder, men så blir alle hakkespettene borte. -De stakk over til den andre sida, kommer nok snart igjen, sier Odd. Og det gjør de, men det ble lite med bilder likevel.

Som et apropos til fuglene i buret. Odd sier at han er på utkikk etter hytte på skauen nå som de skal selge Sørsetra og flytte til bygda. Men det er få hytter som selges, så hittil har han ikke fått tak i ei. Det er mange hytter rundt Sørsetra og flere av dem brukes lite eller sjelden. Jeg tenker at det må være bedre å selge ei lite brukt hytte enn å la den stå og forfalle, for det gjør jo da også verdien på den.

På veien hjem stopper jeg på utsiktspunktet i Dronningveien, slik jeg alltid pleier å gjøre. Her ser jeg et kraftig regnvær som er på vei oppover fra Lier langs fjorden. Og regnvær kommer også fra Norefjell. Innen jeg er på Vik sprutregner det, jeg kom meg ned fra hytta i rett tid denne gangen.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen