Blog Layout

Høsttur til vakre Stockholm

Per Martin Haakenstad • okt. 13, 2023

Hvilken transport er best når 19 personer skal til Stockholm?

Vi valgte tog. Med avgang fra Oslo S. kl. 11.42 søndag og ankomst Stockholm kl. 17.09 er ikke det urimelig lang tid. På turen var vi innom Kongsvinger, Arvika, Karlstad, Kristinehamn, Degerfors, Hallsberg og Sødertelje Syd. Toget til Stockholm var ganske nytt, og vi kunne se at vi var oppe i 195 km/t i Sverige. Da går milene fort unna.

Noen av de som var med på turen hadde laget forundringsposer til oss. Innholdet var tilpasset turen; en øl, en liten akevitt, en baguett, quizz, penn og litt annet, alt pakket i et sammenleggbart handlenett.

Da vi kom til Centralbanestasjonen var det kort vei til hotellet vårt, Radisson Blu Royal Viking. Her er fra stasjonen og utsikten fra hotellet til stasjonen (til høyre i bildet) .

Noen fikk rom med utsikt mot gata, noen inn i atriumet der bl.a. frokosten ble servert. Den var forøvrig veldig bra. Da alle hadde fått sjekket inn, var vi klare for en tur ut for å bli litt kjent i området.

Snart gikk turen til Gamla Stan, det fristet mest med et bilfritt miljø. Her er det mange trange smug og flotte, gamle bygninger. Hele gjengen var sulten, og noen kjente til et hyggelig sted. Vi strena etter så godt vi kunne, førstemann var langbeint.

Zum Franziskaner kunne interiørmessig minne litt om Theatercafeen i Oslo, eller andre steder med samme stil. Hovmesteren klarte å rydde plass til oss alle. Mat ble bestilt, god øl og snaps kom på bordet. De fleste valgte seg wienerschnitzel eller kalvesteik, begge retter smakte bra.

Vi var mette og fornøyde og ruslet mot hotellet. Flere brune puber fristet oss underveis, og vi stakk innom noen for å ta en titt. Snart var vi på hotellet igjen, her inntok vi baren og slappet av med noe godt å drikke før vi tok kvelden.

Jeg våknet ved firetiden neste morgen, skal ikke påstå at jeg var utsovet. Prøvde å få sove igjen, men litt før sju tok jeg med kamera og gikk ut. Gikk innom Centralbanestasjonen for å orientere meg litt til vi skulle hjem om et par dager. Jeg trivdes godt i Gamla Stan, så jeg ville dit igjen.

På den andre siden av broen ligger det en flott bygning, Riddarhuset som ble oppført mellom 1641 og 1674. Stilen er hollandsk klassisisme. Ridderskapet og adelen samlet seg her til riksdagsforhandlinger første gang i 1668. Den siste riksdagen ble holdt i 1865-1866, og fra 1869 samlet adelen seg til adelsmøte hvert tredje år. Bygningen var under oppussing, og derfor kunne jeg ikke komme inn.

I Gamla Stan er det mange smale gater og smug. Kontrastene kan være mange med gamle bygninger og nye kraner. Stortorget er også en fin plass, omringet med bl.a. bygninger som minner om Tyskland og kanskje Nederland. Her ligger også Nobelmuseet. Stortorget ligger ved Storkyrkan, som igjen ligger nær Det kongelige slott. Stortorget utgjorde fra begynnelsen det sentrale punkt som byen vokste fram rundt. Her var byens rådhus fra 1300- til 1700-tallet, og Sveriges første apotek ble åpnet her.

Stortorget nevnes som handelssted tilbake til 1420 og 1646. I 1849 ble alt annet enn salg av melk forbudt her. Øvrig torghandel for bydelen ble flyttet til andre steder. I 1520 fant Stockholms blodbad sted på torget. Det var en rekke henrettelser i tidsrommet 7. til 10.november. En stor del av Sveriges høyadel var blant de 94 som ble henrettet.

Her er noen inntrykk fra Gamla Stan.

Ikke så mange fancy sykler her som i Norge.

Det er mange kirker i Stockholm, som Storkyrkan.

Også den tyske kirken er imponerende, men dessverre ikke åpen så kunne jeg komme inn og se.

Det nærmet seg frokost kunne jeg kjenne og høre, det rumlet i magen. På vei tilbake til hotellet passerte jeg Riksdagsbygningen og jeg så mot Stockholms Stadshus.

Frokosten på hotellet er veldig bra, og vi var klare for nye turer i byen. Noen valgte å ta «hopp av/på-båt» til bl.a ABBA-museet, mens andre hadde samme opplegget med buss. Jeg valgte Storkyrkan, som er Stockholms domkirke. Kirken er en hallkirke med fem skip av tegl med et noe uregelmessig rektangulært plan. Fasadens barokkutforming bryter med interiørets gotiske formspråk. Kirken ble bygd på 1200-tallet, men ble herjet av brann. En ny kirke ble innviet i 1306, senere har det vært flere ombygninger.

Kirkens skulpturgruppe Sankt Georg hvor han kjemper mot dragen ble fullført i 1489. Her henger også et maleri som er en kopi fra 1630-tallet. Prekestolen er fra 1680-tallet, mens altertavlen er en alteroppsats fra 1654 i ibenholtsfaner på furu med sølvdekor. Kirken fungerer som kroningskirke av Sveriges regenter. Den første kroningen var i 1336, den siste var i 1873.             Du kan lese mer om kirken her: https://no.wikipedia.org/wiki/Storkyrkan

Etter en god lunsj var det på tide å fortsette besøksrunden, nå til Det kongelige slott. Slottet er Europas største og mest levende slott. Slottet er en kombinasjon av kongebolig, arbeidsplass og kulturhistorisk monument, og åpent for besøkende hele året.

Slottet ble bygget i barokkstil av arkitekten Nikodemus Tessin den yngre og designet som et romersk palass. Slottet har mer enn 600 rom fordelt på elleve etasjer med paraderommene vendt mot byen og de mindre stuene vendt mot indre slottsgård.

Her er det mange attraksjoner – Skattkammeret med kongelig regalier, Museum Three Crowns om slottets middelalderhistorie og ikke minst Representasjonsetasjene med de pompøse paraderommene.

Fram til 7. januar er det en stor jubileumsutstillingen ' Vasa til Bernadotte, 1523–1973–2023. Kultur i rikets tjeneste som viser spektakulære gjenstander som tar deg med på en reise fra da til i dag. Du kan lese mer her:

Originale kostymer fra operaen Gustav Vasa, som hadde premiere i 1786. Ikke særlig behagelig å ha på, tenker jeg.

Rikssalen var ferdig til riksdagen i 1775 og ble sist brukt til dette i 1975.

Soverom med "walk-in-closet"

Statsråd er bare fire ganger i året i dette rommet.

Salen Vita havet møbleres som en stor salong med sittegrupper til mottagelsen ved store middager.

Vakre takmalerier i mange av salene

Fra Victoriasalongen med interiør fra 1860-årene

Et reiseapotek er kjekt å ha

Det er også moderne kunst og rom i nyere stil på slottet.

Da jeg kom ut igjen var det vaktskifte. Det er mer presisjon og stil når Garden har vaktskifte foran slottet i Oslo.

Mange fine bygninger i Stockholm. Operaen er under oppussing. Grand Hotel er staselig. Fine bakgårder også.

Stockholm er ikke bare Gamla Stan. Noen hundre meter unna ligger det tett i tett med moderne butikker og kjøpesentere og et pulserende liv. Kontrastene er store fra "gamledager" til hit. Og her brukes reklame for å få oppmerksomhet. Se treet.

Inngangen til en rosa forretning

Den andre kvelden i Stockholm hadde vi bestilt middag på Stockholm Fisk som ligger i tilknytning til hotellet. Grunnet diverse misforståelser med forhåndsbestillingen, ble det litt rot med maten, men både fisk, kjøtt og dessert smakte nydelig. Mens vi ventet på maten, så vi på livet ute på gata.

Neste morgen, og vår siste dag i Stockholm, var det på`n igjen. Tidlig våken og ut på morgentur med kamera før frokost. Slottet og området rundt var flotte motiver i morgensola.

Etter frokost besøkte jeg Nobelmuseet. Her var det mye interessant å se på og lese om. Godt formidlet gjennom montere for tidsperioder fra Nobelprisen ble etablert fram til i dag. Ved hver monter kunne jeg velge å se hvem som vant fredsprisen, kjemiprisen, fysikkprisen osv. for tidsrommet, og lese mer om hver vinner. Det var også en interessant utstilling der nå om sopp i kunst og vitenskap.

Se mer her: https://nobelprizemuseum.se/

Sopp var tema for utststillingen

Disse figurene er laget av bl.a. brødsmuler, akryl, elektriske komponenter, jord og 3-D utskrift

Det nærmet seg ettermiddag og vi var klare for togturen tilbake til Oslo. Denne gangen på et tog av noe eldre utgave enn toget til Sverige. Men turen gikk unna på seks timer, og det var timer som ble benyttet til rolig prat for de fleste, eller soving for noen.

Konklusjonen er at en togtur til Stockholm kan anbefales. Særlig hvis dere er mange, kan en reiseoperatør anbefales. Vi benyttet oss av Bennett Hønefoss Reisebyrå AS. Koster kanskje litt mer, men du sparer mange timer arbeid med planlegging.

Av Per Martin Haakenstad 11 May, 2024
Noen ganger er det ok å våkne tidlig
Av Per Martin Haakenstad 09 May, 2024
Løvet kommer på trærne og åkrene blir grønne.
Av Per Martin Haakenstad 02 May, 2024
Endelig er det godt og varmt, og dagens tur blir til Rytteragertangen.
Av Per Martin Haakenstad 28 Apr, 2024
Jeg har sett så mange fine bilder av mogop eller mofivel, som mange sier på Ringerike. Nå vil jeg også ha bilder av den.
Av Per Martin Haakenstad 16 Apr, 2024
Av Per Martin Haakenstad 12 Jan, 2024
En dag i vinterparadis
Av Per Martin Haakenstad 07 Jan, 2024
Det er gammeldags vinter igjen